Jesteś na etapie kupowania domu i zastanawiasz się jakie dokumenty będą Ci niezbędne podczas odbioru? Protokół zdawczo-odbiorczy to jeden z tych elementów, o które musisz zadbać, ponieważ to dzięki niemu możesz dochodzić swoich praw, gdyby okazało się, że sprzedający zataił przed Tobą jakieś problemy. Co powinno się z nim znaleźć?
Czym jest odbiór domu?
Odbiór domu to proces, który musi zostać dokonany w przypadku nowej dla Ciebie nieruchomości. W przypadku inwestycji deweloperskich to sprzedający wyznacza termin spotkania, ale musi wydarzyć się to po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla zakończonej inwestycji. Nie martw się, że deweloper wyznaczy datę, która nie będzie Ci odpowiadać i przez to nie sprawdzisz nieruchomości przed otrzymaniem kluczy. Termin musi być dogodny dla Ciebie, ponieważ nic nie może wydarzyć się bez Twojej zgody. Kupując dom z rynku wtórnego natomiast, sam odbiór następuje w momencie przekazania kluczy, ale zanim podpiszesz dokument, musisz sprawdzić stan techniczny budynku. Jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie poradzisz sobie z tym tematem, skontaktuj się z nami, a nasz specjalista przyjedzie na miejsce i przeprowadzi profesjonalny audytu nieruchomości.
Jak wykonać odbiór domu?
Na co zwrócić uwagę, jeśli chodzi o audyt techniczny domu? Niezależnie czy kupiłeś inwestycję całkowicie nową czy z drugiej ręki, musisz przeanalizować:
• w jakiej kondycji są ściany i tynki, a dokładniej czy nie widać na nich pęknięć, zalań, zagrzybienia czy ubytków
• osadzenie okien, drzwi oraz parapetów
• stan podłóg, ścian i sufitów
• kondycję wszystkich instalacji
• stan dachu, systemu odprowadzania wody i komina
• kondycję elewacji
• ogólny stan działki
Protokół zdawczo-odbiorczy nieruchomości
Kiedy budynek przejdzie odbiór techniczny, trzeba będzie podpisać protokół zdawczo- odbiorczy, za którego sporządzenie najczęściej odpowiada sprzedający. Sprawdź, czy dokument zawiera wszystkie niezbędne informacje, m.in. datę i miejsce podpisania, adres, numer lokalu i metraż, listę wad i usterek (z dokładnym opisem, podziałem na kategorie i pomieszczenia), miejsce na podpis obu stron transakcji. W przypadku domu z rynku wtórnego, konieczne jest także zawarcie: ogólnego opisu nieruchomości, opisu wyposażenia lokalu, stanu liczników, ilości przekazanych kompletów kluczy oraz informacji o przynależnościach. Warto dołączyć także dokumentację fotograficzną, zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku.
Chcesz, aby ktoś kompetentny pomógł Ci w odbiorze nieruchomości? Skontaktuj się z nami, a my zadbamy o wszystkie Twoje interesy!