W poniższym artykule wyjaśniamy, co możemy zrobić, gdy deweloper nie usuwa wad i usterek z mieszkania.
Odbiór techniczny – obowiązki dewelopera
Ustawa deweloperska narzuca deweloperowi szereg obowiązków, których musi dopełnić w związku z odbiorem technicznym. Jednym z nich jest konieczność zawiadomienia nabywcy o odbiorze, gdyż przeprowadzany jest w obecności nabywcy lub jego pełnomocnika. Odbiór ma miejsce jeszcze przed zawarciem umowy przenoszącej własność, ale tak naprawdę nie ma regulacji, która zabrania zorganizowanie tego w dniu zawarcia umowy przenoszącej własność.
Ile czasu ma deweloper na usunięcie usterki
Zauważone podczas odbioru wady i usterki należy uwzględnić w protokole odbioru. Od chwili jego podpisania deweloper ma 14 dni na wydanie oświadczenia w zakresie uznania lub odmowy uznania wad we wskazanym protokole oraz 30 dni na ich usunięcie. Jeżeli deweloper odmówi uznania danej usterki, to tę decyzję musi dobrze uzasadnić. Deweloper jednak nie ma nałożonego obowiązku, żadnych kar umownych, odpowiedzialności ustawowej, jeżeli nie wyda oświadczenia i nie usunie usterek. Najmniej uczciwi deweloperzy pozostawiają tak swoich klientów i nawet nie odpowiadają na te protokoły. Jeżeli zostaniemy postawieni przed taką sytuacją, powinniśmy w pierwszej kolejności wystosować do dewelopera wezwanie do usunięcia wad i usterek zawartych w protokole. Wyznaczając jednocześnie deweloperowi jakiś termin na naprawę tych wad i usterek pod rygorem tego ze my naprawimy te wady na koszt dewelopera.
Wezwania do zapłaty za usterki
Oczywiście możemy dochodzić tej odpowiedzialności na podstawie rękojmi, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż będziemy czekać dłużej na naprawę. Możemy również dochodzić swoich racji poprzez wezwanie dewelopera do naprawy wad i usterek, co na pewno skróci czas oczekiwania na naprawę nawet o jakieś 30 dni.
Jeżeli deweloper nie ustosunkuje się do naszego wezwania, to w późniejszym etapie powinniśmy wykonać wycenę naprawy tych wad. Tutaj w zależności od tego, czego potrzebujemy i na co możemy sobie pozwolić. Możemy np. wykonać naprawy we własnym zakresie, gdzie od razu te naprawy musimy udokumentować i odebrać fakturę, która powinna być precyzyjnie opisana, abyśmy mogli na jej podstawie uzyskać informację, że konkretne rzeczy zostały wykonane.
Następnie po tych czynnościach należy wysłać deweloperowi wezwanie do zapłaty, a jeżeli nie zapłaci to wystąpić na drogę sądową.
Jeżeli jednak mamy mniej pieniędzy i mniej czasu na samodzielne remonty, to nie musimy wykonywać tych prac naprawczych, ale uzyskać od jakiejś firmy budowlanej, wycenę usługi, jakiej potrzebujemy. Z takim kosztorysem możemy wystąpić bezpośrednio do sądu o zapłatę tej kwoty.
Usterki po odbiorze mieszkania
To jak ważne jest przeprowadzenie dokładnego odbioru mieszkania, uświadomimy sobie, gdy odnajdziemy usterki poodbiorowe, których deweloper nie będzie chciał usunąć. Pominięcie usterek/wad na odbiorze może skutkować późniejszymi problemami z deweloperem, gdyż tak naprawdę nie będziemy mieli podstaw do żądania od niego ich usunięcia. Oczywiście nabywca może skorzystać z rękojmi, ale wówczas czas zakończenia formalności z deweloperem zostaje wydłużony, a deweloper najczęściej zrzuca winę zaistniałych ukrytych wad na podwykonawcę.