W dzisiejszym artykule przybliżamy kwestie normy technicznej, która wiąże się z odbiorem posadzek. Zapraszamy do lektury.
Z tego artykułu dowiesz się
Posadzka bardzo często traktowana jest po macoszemu ponieważ każdy inwestor wie, że w trakcie wykańczania wnętrz będzie coś z nią robił. Jeśli chodzi o definicję, to posadzka jest zewnętrzną warstwą podłogi. Warto sobie uświadomić, że, aby móc zająć się wykończeniem wnętrz, zamawianiem mebli pod zabudowę i układaniem paneli i płytek należy sprawdzić w jakim stanie jest posadzka, bo źle wykonana może spowodować wiele problemów.
Odbiór posadzki – na co warto zwrócić uwagę?
Nasi inżynierowie, którzy zajmują się odbiorami profesjonalnie, wiedzą doskonale, że posadzka to element trudny do oceny. Zazwyczaj inwestor zwraca uwagę na mechaniczne ubytki, które nie zawsze są istotne. Zdecydowanie więcej na temat posadzek i tego, czy zostały dobrze wylane może powiedzieć fachowiec. Warto zwrócić uwagę na ruchy pionowe wylewki (klawiszowanie) przy dylatacjach. Zdarzyć się może, że podczas schnięcia wystąpią skurcze, które negatywnie wpłyną na jakość całej posadzki.
Problemem mogą być też narożniki, w których wylewka unosi się. Taką nierówność jest w stanie naprawić tylko ekipa dobrych fachowców, która potrafi odpowiednio zaniżyć narożniki. Poza samą posadzką, często stan deweloperski uwzględnia montaż listew przypodłogowych. Warto skupić się także na ich montażu i na tym, czy nie są uszkodzone. Elementy wieńczące podłogę czasem skutecznie przysłaniają wady posadzki. Przed inżynierami pracującymi dla Odbiór.pl nic się nie ukryje i z pewnością poradzą sobie również z takimi utrudnieniami.
Posadzki, więcej informacji
Wierzchnia warstwa wylewki, czyli tzw. jastrych, jeśli zostanie poprawnie wylany, jego odchyłka wynosi 2 mm na metrze, a 5 mm na całej rozpiętości pomieszczenia. Takie wartości są dopuszczalne, ale większe odchyłki są już niezgodne z normami budowlanymi. Ważnym aspektem jest też zawilgocenia. Jeśli można dostrzec miejscowe zawilgocenia, warto zwrócić uwagę na to, z czego one wynikają. Choć czasem nie zwraca się uwagi na nie, twierdząc, że przeschną, to bardzo często jest to początek poważnych problemów, bo wilgoć może w konsekwencji doprowadzić do zagrzybienia ściany, które jest szkodliwe dla zdrowia mieszkańców. Inżynierowie, którzy pracują dla nas, wiedzą dokładnie, jakich znaków nie należy ignorować, a jakie są mniej ważne. Fachowiec jest w stanie dostrzec wiele bez sprzętu, a nasi profesjonaliści używają także sprzętów takich jak m.in. kamery termowizyjne. Dzięki temu mogą powiedzieć o mieszkaniu jeszcze więcej. Najważniejsze dla naszego klienta jest to, że inżynier z firmy Odbiór.pl potrafi wyjaśnić, co jest ważne, a co mniej istotne, którą wadę warto wpisać w protokół odbioru, a która jest łatwa do naprawy podczas prac wykończeniowych.
Odbiór posadzek – norma
Zakładając, że norma jest czymś, co pozwoli w prosty sposób działać dalej podczas prac wykończeniowych, należy dążyć do tego, by deweloper oddał mieszkanie w stanie, który jest zgodny z normami budowlanymi. Inżynierowie, którzy pracują dla naszej firmy pomogą stworzyć protokół odbioru w taki sposób, by klient w ciągu 30 dni od podpisania protokołu i wykonania odbioru, mógł cieszyć się mieszkaniem z naprawionymi na koszt dewelopera wadami i usterkami.
Najczęstsze pytania
Zgodnie z ustawą deweloperską odbiory mieszkań realizuje się po uzyskaniu przez dewelopera pozwolenia na użytkowanie budynku, zaś faktycznie zdarza się, że odbiory wykonuje się wcześniej, są to tzw. "przedodbiory", które nie zastępują odbiorów technicznych.
Ważne są elementy konstrukcyjne, a także wady mniej oczywiste, często są one dostrzegane tylko przez fachowców, którzy wiedzą czego szukać, laik zwraca uwagę na to, co widoczne gołym okiem, więc wiele może przegapić.
Posadzka jest traktowana dość pobieżnie, ponieważ większość nabywców zakłada, że i tak jest to ta część mieszkania, która zawsze będzie zasłonięta, a to ogromny błąd, ponieważ nieprawidłowo wylana może generować wiele problemów.
Górna warstwa posadzki to jastrych, którego normy dotyczące odchyłek to 2 mm na metrze, a 5 mm na całej rozpiętości pomieszczenia, każda większa wartość jest niedopuszczalna w normach budowlanych.
W trakcie odbiorów pojawiają się głównie nierówności i odchyłki, ale także spękania, rozwarstwienia czy bardzo niebezpieczna wilgotność posadzki, która wymaga osuszenia i zbadania przyczyn.
Wszystkie ważne nieprawidłowości należy wpisać do protokołu odbioru, od tego czasu deweloper ma 14 dni, by się do tego odnieść, a 30 dni od spisania protokołu ma na naprawę usterek.