Poniżej podstawowe informacje związane ze sprzedażą nieruchomości i wyłączeniem rękojmi.
Sprzedaż nieruchomości nie jest prosta. Problematyczne są ewentualne wady, które mogą pojawić się w trakcie użytkowania nabytej inwestycji. Warto się w jakiś sposób przed tym zabezpieczyć.
Podstawowe informacje dotyczące rękojmi
Sprzedaż nieruchomości obwarowana jest wieloma przepisami, które ją doprecyzowują. Jednym z ważniejszych przepisów jest ten, który związany jest z rękojmią (art. 568 Kodeksu cywilnego), doprecyzowuje on, że w przypadku nieruchomości mamy do czynienia z pięcioma latami od momentu, w którym nieruchomość została wydana kupującemu. Ważne jest też, że nie chodzi tylko o wady fizyczne, czyli np. usterki, ewentualne braki, czy elementy obniżające wartość nieruchomości; ale też o wady prawne, a zatem wszystkie kwestie związane z prawem własności, ewentualnymi osobami trzecimi, które pojawią się już po podpisaniu umowy, ale nie później niż przez czas trwania rękojmi.
Wyłączenie z rękojmi
Gdy kupujący jest konsumentem nie może swobodnie regulować kwestii rękojmi, w momencie nabycia nieruchomość od przedsiębiorcy. Gdy zaś mamy do czynienia z umową podpisaną przez dwie osoby fizyczne (najczęściej jest to rynek wtórny), można modyfikować kwestie rękojmi tak, by satysfakcjonowała ona obie strony. Wystarczy zapisać odpowiednią adnotację związaną z ograniczeniem lub wyłączeniem kwestii związanej z rękojmią, by zapis zaczął funkcjonować.
Najłatwiej jednak, opisać wszystkie wady budynku w trakcie spotkania z potencjalnym klientem, dzięki czemu nie będzie on miał możliwości, by z rękojmi skorzystać, ponieważ wcześniej dowie się o istniejących wadach, jakie może spotkać w inwestycji, którą chce nabyć. Sprzedający nie odpowiada za wady, które pojawiły się w inwestycji już po podpisaniu umowy. Może ponieść konsekwencje istnienia tylko tych usterek, które znał, ale ich istnienie przemilczał.
Krótko podsumowując, by w bezpieczny sposób sprzedać nieruchomość, warto przede wszystkim znać stan inwestycji i przekazać kompletne informacje o ewentualnych usterkach. Nic nie zatajać i finalnie dobrze przemyśleć, czy warto wyłączać lub ograniczać kwestię rękojmi.