W poniższym artykule wyjaśniamy, o jakich formalnościach powinniśmy pamiętać po zakupie mieszkania z rynku wtórnego.

Zakup mieszkania i odbiór prawa własności to bardzo ekscytujące momenty w życiu każdego nabywcy. Pamiętaj jednak, że po tych wydarzeniach, czekają na Ciebie jeszcze inne formalności, których dopełnienie to gwarancja spokoju. O czym nie możesz zapomnieć?

Płatność za nabyte mieszkanie

Pierwsza formalność, która czeka Cię jeszcze w trakcie przekazywania kluczy, to kwestia płatności. Jeżeli zakup finansujesz za pomocą gotówki, sprawa jest bardzo prosta. Przekazujesz właścicielowi pieniądze, a on potwierdza na piśmie, że rzeczywiście je otrzymał. Sprawa jest zamknięta. Inaczej sprawa ma się, gdy mieszkanie kupowane jest na kredyt. Wtedy czeka Cię więcej formalności. Już w momencie starania się o kredyt musisz mieć pewność, że dostarczyłeś bankowi wszystkie niezbędne dokumenty, że nie złożyłeś żadnych fałszywych oświadczeń i wszystko odbywa się zgodnie z prawem. Inaczej, może okazać się, że w ostatniej chwili bank się wycofa. Taka sytuacja zdarza się jednak rzadko, gdyż bank dokładnie nadzoruje wszystkie Twoje działania. Instytucji zależy bowiem tak samo jak Tobie, zależy na tym, aby proces przebiegł rzetelnie i sprawnie. Ważne jest także, aby harmonogram wypłat trafił w ręce sprzedającego, by ten wiedział, na czym stoi. W tej sytuacji formalności dopełnia ostatnia transza przelana przez bank.

Odbiór mieszkania to podstawa

Kolejna formalność po zakupie to sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. Jest to dokument, dzięki któremu będziesz mógł dochodzić swoich praw, gdy np. w nieruchomości pojawią się wady ukryte, które poprzedni właściciel przed Tobą zataił. To niezwykle ważne, aby mieć taki bufor bezpieczeństwa, ponieważ w innym przypadku zostaniesz z naprawami sam. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak przeprowadzenie odbioru z ekspertem, który wykryje wszystkie usterki, zanim w ogóle podpiszesz protokół.  

Ostateczne formalności po zakupie mieszkania

Kiedy podstawy masz już za sobą, zostają Ci jeszcze trzy krótkie formalności, które zakończą proces zakupowy. Po pierwsze musisz poinformować spółdzielnię mieszkaniową (lub wspólnotę) o zmianie właściciela mieszkania. To bardzo ważne, ponieważ w innym przypadku wszystkie ważne informacje dotyczące budynku nadal będą spływały do poprzedniego właściciela. Konieczne jest także złożenie deklaracji podatkowej dot. nieruchomości w urzędzie miasta.

Ostatnia kwestia to ubezpieczenie nieruchomości na wypadek niespodziewanych zdarzeń losowych. Rzecz jasna to, czy się na to zdecydujesz, zależy wyłącznie od Ciebie, jednak pamiętaj, że zdarzenia losowe, takie jak zalanie czy pożar, dotykają ludzi bardzo często i lepiej być zabezpieczonym na ich wypadek.

Dopełnienie tych formalności kończy intensywny czas związany z zakupem mieszkania. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomógł Ci poradzić sobie z nimi szybko i bezproblemowo!

Oceń artykuł:

Formalności po zakupie mieszkania z rynku wtórnego
Średnia 5/5 na podstawie 6 opinii.