W poniższym artykule wyjaśniamy, jak wygląda prawidłowe przekazanie kluczy na rynku wtórnym.
Z tego artykułu dowiesz się
Zastanawiasz się nad kupnem mieszkania z drugiej ręki? Musisz wiedzieć jakie formalności Cię czekają. Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik, w którym odpowiemy m.in. na pytanie kiedy zostaną Ci przekazane klucze do nowego lokum.
Kupno mieszkania. Rynek wtórny
Pamiętaj, że czujność musisz zachować już podczas wyboru mieszkania. Przede wszystkim sprawdź stan prawny konkretnej nieruchomości. Dowiedz się, czy lokal nie jest zadłużony lub, czy nie ciążą na nim żadne umowy, np. służebności czy dożywocia. Wszystkie te aspekty sprawdzisz w księdze wieczystej. Pamiętaj także, aby mieć pewność, że mieszkanie jest pozbawione jakichkolwiek osób zameldowanych. Takie informacje zawarte są w zaświadczeniu, które uzyskać może sprzedający. Kolejny krok zakłada oględziny. Większość osób skupia się głównie na ocenie estetyki i funkcjonalności, ale nie to jest najważniejsze. Musisz poznać kondycję wszystkich instalacji, drzwi, okien, podłóg, a także całego budynku, w którym zamierzasz zamieszkać. Obawiasz się, że sobie z tym nie poradzisz? Zadzwoń do nas, a my pomożemy nie tylko z formalnościami, ale także z audytem konkretnej nieruchomości.
Prawidłowe przekazanie nieruchomości nabywcy
Jeśli okaże się, że wszystko Ci odpowiada, lokal jest w dobrym stanie, a jego akty prawne są wolne od wątpliwości, możesz przejść do podpisania umowy. Oczywiście takie kwestie powinny być rozstrzygane pod okiem notariusza. Mimo to konieczne jest dokładne przeanalizowanie dokumentu, pod kątem wszelkich zapisów, których brak mógłby doprowadzić do sporych problemów w przyszłości. Co musi zawierać umowa?
• Pełne dane obu stron transakcji.
• Informację o przedmiocie sprzedaży (adres, metraż, itd.).
• Pełną kwotę, którą zapłacisz oraz sposób dostarczenia pieniędzy (przelew, gotówka).
• Termin przekazania kluczy (zwykle jest to moment przeniesienia własności nieruchomości, po wniesionej pełnej kwocie, widniejącej w dokumencie. Czasami jednak termin może być inny, jeśli obie strony wyrażą zgodę.).
• Załącznik w postaci sporządzonego na miejscu protokołu zdawczo-odbiorczego.
• Podpisy obu stron transakcji na końcu dokumentu oraz na załącznikach, a także parafki na każdej stronie wszystkich dokumentów.
Kupując mieszkanie, zadbaj o to, aby wszystkie formalności zostały dopełnione. Dzięki temu masz pewność, że będziesz mógł zamieszkać w nowym miejscu bez jakichkolwiek problemów natury prawnej.